Sateenkaarien Maui

Aloha! Tätä kirjoittaessani on meneillään seitsemäs täysi päivä Havajin toiseksi suurimmalla saarella Mauilla, ja olen kerennyt muodostamaan tästä paikasta jo jonkinnäköisen kuvan. Mauilla  on suorastaan hengästyttävä määrä tekemistä! Saari on kunnon aktiivilomakohde, ei ainoastaan oleilua paljain varpain. Tänne saapuessa tarkoituksena oli nähdä tätä upeaa saarta ja myös rentoutua siinä välissä, mutta hyvin nopeasti huomasimme suhaavamme autolla ristiin rastiin saarta auringonnoudusta auringonlaskuun saakka. Aktiivisia lomapäiviä ennen Big Islandille lähtöä on seitsemän kappaletta, ja niihin ei todella ole mahtunut liian paljon luppoaikaa. Big Islandin jälkeen rentoudutaan täällä vielä pari päivää ennen paluulentoa Suomeen. Mauille ei kannata siis kovin lyhyttä reissua suunnitella, ja lisäksi rapsakka 12 tunnin aikaero ottaa oman veronsa. Omalla kohdallani tosin tottuminen sujui yllättävän helposti, kun 25 tunnin matkustamisen jälkeen nukuin sikeästi seuraavaan aamuun.

Kihein rantoja

Meidän kämppä
Kihein teitä
Sateenkaaria vaikka miten paljon!
Alohaaa! Sateenkaari löytyy myös autojen rekisterikilvistä

Mauin länsirannikkoa lentokoneesta kuvattuna

Elämänrytmi täällä tuntuu olevan aika aamupainotteista. Aurinko paistaa varmimmin heti aamusta ja meri on tyynempi kuin iltapäivän tuulien aikaan. Jos haluaa snorklata, kannattaisi olla heti 8-9 aikaan valmiina kastautumaan sinisiin vesiin. Silmiini pisti myös se, että paikalliset kahvilat avaavat ovensa tunti ennen auringonnousua 5.30 aikaan. Totutin oman unirytmini heti alkuun sellaiseksi, että herätys on kuudelta ja uni alkaa tulla silmään 8-9 aikaan illalla. Näin päivästä saa nautittua mahdollisimman pitkään.

Saari ei ole kovin iso, mutta auto on käytännössä pakko vuokrata, sillä kiinnostavat paikat sijaitsevat lähes aina ajomatkan päässä toisistaan. Myös meidän majapaikkamme Kihei on melkoisen autokaupunki, jossa kannattaa ainakin asua erittäin keskustassa jos haluaa kulkea jalan. Lisäksi jalankulkijoita ei ole kaikissa paikoissa huomioitu, minkä huomasimme ensimmäisenä päivänä kun kävelimme autovuokraamolle (25 tunnin lentomatkan jälkeen kenenkään meistä ei kannattanut ajaa autoa).

Lähdimme ensimmäisenä autollisena päivänä Lahainaan ja siitä ylöspäin Ka’anapali beachille ja lopulta päädyimme ajamaan länsikärjen ympäri. Tänne lähtiessä olisi ehkä ensimmäisenä kannattanut katsoa Lonely Planet, sillä reitti kuuluu yhteen ”jännityksellisimmistä ajoista” koko Mauilla! Syy tähän oli se, että Länsi-Mauin vuoria kiertävät tiet ovat kapeita ja muuttuvat paikoin yksikaistaisiksi aiheuttaen jänniä tilanteita hämärän lähestyessä. Lahaina puolestaan on mukava pikkukaupunki, joskin aika täynnä turisteja. Ka’anapali ei itsessään ole kovin kiintoisa paikka – ranta koostuu lähinnä kilometrien pituisesta rivistä luksusresortteja.

Lahainan kaupunkia
Ka’anapali beach
Länsi-Mauia

img_1405-2img_1235img_1219img_1209

Road to Hana on ehdottomasti koko Mauin ja ilmeisesti myös koko Havajin upein maisema-ajo. Tämän tien idea ei ole määränpää Hana, vaan itse matka. Mutkittelevan tien maisemat kuuluvat upeimpiin näkemiini aivan helposti. Tänne kannattaa lähteä useiden vinkkien mukaan heti aamusta, mutta me lähdimme noin 10 aikaan aamulla. Aikaa olisi voinut olla enemmänkin, mutta kerkesimme näkemään (takaisin päin pikavauhtia ajamalla) reitin pääpiirteittäin. Bamboo forest trail oli ensimmäinen stoppi ja aivan ihana bambumetsä olikin! Metsään on useita sisääntuloreittejä ja meillä meni hetki löytää se varsinainen ”trail”. Parinkymmenen minuutin kävely ja yhden joen ylityksen jälkeen löysimme vesiputouksen. Reitin varrella on hengästyttävä määrä vesiputouksia, joista osassa voi uida. Pysähdyimme yhdelle, joka ei ollut enemmistön tiedossa ja parkkitilaakin oli vain kahdelle autolle, mikä teki uimisesta entistä mukavempaa. Vesi oli ehkä reilu 20-asteista, mutta niin virkistävää! Korkea Three Bears Falls on puolestaan komeimpia putouksia matkan varrella.

Road to Hanan maisemia

img_1374img_1354img_1341img_1370img_1344img_1355img_1395img_1332img_1310img_1315

Bamboo Forestissa

Lounasstoppi matkalla Hanaan

Hanassa kävimme pikaisesti Hamoa beachilla, mutta sateinen sää ja laskeva aurinko loppuiltapäivästä eivät houkutelleet enää kummempiin rantahengailuihin. Tässä vaiheessa kaikilla oli mielessä lähinnä nopea ajo takaisin Kiheihin ja noin 100 km pitkä kapea serpentiinitie tuli kaahattua hyvää vauhtia takaisin.

Sukelluksia teimme Mauilla vain kaksi kappaletta, toisen Molokinin kraaterilla ja toisen Mauin rannikolla. Kraaterin pohjalla on lähinnä kovaa korallia ja paljon kaloja – suuremmat merieläimet jäivät meiltä tällä kertaa väliin. Näkyvyydet olivat kuitenkin 40 metrin luokkaa ja vaikkei mitään erityistä näkynytkään, sukellus oli kokonaisuudessaan erittäin mukava. Yleisesti tähän aikaan vuodesta rannoilla tuntuu olevan usein ”high surf”, minkä vuoksi näkyvyydet snorklailuun ovat huonommat. Snorklaamaankin kannattaisi lähteä heti auringonnousun aikaan, mutta tietysti jokaista aktiviteettia ei voi siihen aikaan tehdä.

img_1447img_1428img_1439img_1431img_1434img_1464img_1473img_1416img_1481img_1491img_1513img_1514img_1534img_1560img_1477img_1398

Saimme onneksi mahtumaan Haleakala -vuoren auringonnousun tiukkaan aikatauluumme. Myös Haleakalalle kannattaa lähteä ajoissa. Me lähdimme Kiheistä kello 4.10 aamuyöstä ja saavutimme 3 kilometriä korkean vuoren huipun muutaman viimeisen joukossa. Jos parkkipaikalle ei mahdu, tulijoita käännytetään kuulemma surutta. Olosuhteet kolmessa kilometrissä olivat varsin jäätävät, eli kannattaa pukeutua kunnolla tänne lähtiessä. Lisäksi opimme, että näissä korkeuksissa ei kannata lähteä juosemaan – otimme muutaman juoksuaskeleen kohti korkeinta huippua juuri auringon tullessa esiin (hieman myöhässä korkeimmalta nyppylältä tietysti) ja meinasi iskeä pyörtymys!

Auringonnousu kolmessa kilometrissa Haleakala-vuorella

img_1738img_1737img_1736img_1722img_1739

Oli siellä muutama muukin

img_1742img_1763img_1780img_1788

Reissun paras aamiainen La Provencessa Kulassa!

Viimeisinä päivinä hyödynsimme Mauin bussia, mutta busseilla pääsee usein liikkumaan vain yksittäiseen paikkaan ja melko hitaasti. Wailukusta pääsee suoralla yhteydellä Lahainaan, minkä vuoksi viimeisiä lomapäiviä tuli vietettyä Lahainan suunnassa enemmän. Wailuku itsessään on hiljainen pikkukaupunki, jossa ei ole sen erityisempää nähtävää, mutta mukavia ravintoloita ja kahviloita kylläkin.

Wailukun katuja
Katutaidetta Wailukussa

Muutamaan asiaan tuli Havajilla kiinnitetty huomiota. Pick up -autoja on ihan hillitön määrä ja ne näyttävät olevan täällä jonkinnäköinen statussymboli. Pickupit ovat paikallisten omistamia, sillä vuokra-autoina emme niitä juurikaan nähneet. Syytä näiden suosioon en ihan tajua, luulisi että sateisella saarella avolavasta on vaan haittaa? Ehkä nelivedosta on kuitenkin korkeuserojen takia hyötyä? Se, kenellä on monsterin kokoinen pick up, on etuajo-oikeutettu esim. road to Hanan yksisuuntaisilla silloilla (heh).

Maui on kuuluisa rannoistaan, mutta Mauin rannoilla ei juurikaan ole varsinaisia rantabaareja, vaan rannat ovat joko tyhjiä tai niitä reunustavat hotellit. Onneksi sentään kaikki rannat ovat yleisessä käytössä, eikä hotellien yksityisrantoja näytä olevan.

Kihein rannoilla sai vaellella

Meitä huvitti se, että lähestulkoon jokaiseen kauppaan kannatti hankkia kanta-asiakaskortti tai tunnus (sellaiset on nyt mm. Foodlandiin, Safewayhyn ja Longs Drugsiin), sillä kaikkialla kanta-asiakkaille oli edullisemmat hinnat. Yleisesti Havajilla on kallista jopa suomalaisessa mittakaavassa ja ravintoloiden ja ruokakauppojen välinen ero on pienempi kuin Suomessa. Esimerkkihintoja: ruokarekka/katukojuruoka 7-10 dollaria, ravintolaruoka 15-25 dollaria, aamiaiset kahdelle usein + 30 dollaria, alkoholi 7 dollarista (kalja) yli 10 dollariin (drinkit). Ruokakaupasta löytyi muutamia kummallisuuksia, esimerkiksi leivästä saa maksaa helposti 6 dollaria ja muutkin ruokatarvikkeet maksavat kaikki euron/pari suomen hintoja enemmän. Budjetilla reissaavalle tulee kuitenkin edelleen kannattavammaksi ostaa ruoat ruokakaupasta, mutta isot pakkaukset ja usein tapahtuvat siirtymät luovat lisähaasteita ruokaostoksille. Tänne olisi ehkä kannattanut lähteä kokoontaitettavan kylmälaukun kanssa?